Friday, February 3, 2012

Nama - Doa & Harapan


Just sharing my thoughts....

sekarang ni, ramai yang ketandusan idea bila nak namakan anak mereka. Kenapa yer? Maybe sebab mereka terlalu inginkan satu nama yang unik dan canggih coz dah jadi trend sekarang ni nama anak2 semuanya canggih2 belaka.

Bagi kami suami isteri, unik atau tidak, canggih atau tidak, semua tu tak penting. Apa yang penting pada nama adalah MAKSUD serta HURAIANnya kerana nama adalah DOA dan HARAPAN kita sebagai IBU BAPA terhadap anak2 yang dilahirkan. Baik maksud nama yang kita hadiahkan pada anak, insya Allah baik jugalah akhlaknya kerana setiap kali kita panggil dia dengan nama tersebut, kita sebenarnya sedang mendoakannya.

That's why, sejak sekolah rendah sampailah sekarang ni, bila saya introduce diri, saya akan sebut nama penuh, NAJDAH. Dan bila orang tanya saya nak panggil apa, saya akan jawab 'NAJDAH'. Nama pun dah singkat, rasanya tak perlu la nak disingkatkan lagi. Lagipun, nanti hilanglah maksud nama kalau dah disingkatkan. Tapi kan, ada jer yang singkatkan nama saya... huhuhu... sedih rasanya bila ada yang panggil dengan nama separuh ni... parents hadiahkan nama NAJDAH ni, walaupun tak seunik dan secanggih nama2 lain, merupakan doa dan harapan mereka supaya saya jadi hambaNya yang baik dan suka menolong orang. Hopefully, in future, semua kawan2 akan panggil saya NAJDAH, insya Allah....


Najdah
Jan 30, 2012 @ 2:45pm

No comments:

We'veBeenTogetherFor...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers