Friday, August 5, 2011

Terawih Di Rumah


Semalam terawih di rumah bersama anak-anak. Malam-malam sebelumnya, Aisyah dan Amal ikut hubby ke surau, tapi kebetulan semalam hubby ada jemputan berbuka dan terawih di rumah Mentor kami, so anak-anak berterawih dengan saya jer lah kat rumah.


Sebenarnya, walaupun tak dapat ke surau tak bermakna kita tak dapat nak terawih. Kat rumah pun boleh, asalkan ada kemahuan. Mostly, kaum wanita yang ada anak kecik, agak kurang senang untuk ke surau coz takut anak-anak meragam. So, pilihannya, terawih kat rumah dengan anak-anak.



Cabaran tu mesti ada... kat mana-mana pun, tak kira apa yang kita buat, mesti ada cabaran. Macam saya, cabaran setiap kali solat, Fathi akan datang panjat. Kalau time saya sujud, dia panjat belakang, macam panjat kuda. Dia takkan turun. Hatta kalau saya bangun rakaat seterusnya pun dia akan bergayut kat belakang.


Different people akan handle situasi ni in different ways. Saya? Saya just biarkan jer, tak marah coz dia still kecik. Just pesan dia jangan buat lagi dah next time coz if saya marah dia akan lebih agresif. If saya pesan, next time dia still buat, tapi sekejap jer. Pastu dia akan beredar.


Dulu masa budak-budak, saya dan kakak-kakak berterawih ngan mama kat rumah jer, tiap-tiap malam. Seronok sangat coz kami dapat baca doa ikut turn - malam ni kakak saya Ibtisam, esok kakak saya Deena pulak, malam seterusnya saya. Sampai pada satu saat, kami dah boleh ingat doa yang dibaca selepas solat terawih.... best kan (^_^)


Tapi, sekarang dah tak ingat dah doa tu... huhuhu... budak-budak punya RAM memang kuat kan... that's why kena install dua software utama 'Iman' dan 'Islam' dari dalam kandungan lagi...


Aug 4, 2011 @ 10pm

No comments:

We'veBeenTogetherFor...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers