Friday, August 29, 2008

Pengalaman Pahit

April 2005, saya disahkan mengandung buat kali ke dua. Kali ni due bulan Dec. Alhamdulillah ada rezeki lagi… Kali ni kami suami isteri plan nak cari nama awal-awal, tak nak jadi macam first time hari tu, kalut cari nama nak register. Kalau boleh, biarlah bersedia awal-awal. Nak register nanti senang.

Bahaya Air Kelapa


First time mengandung hari tu, saya berpantang, tak makan benda yang bahaya. Kali ni pun sama. Tapi, kebetulan satu hari tu, saya terasa nak minum air kelapa. Time tu baru masuk tiga bulan mengandung. Masa tu pulak badan saya agak keletihan kerana dua minggu berturut-turut terpaksa pulang ke kampung suami atas urusan keluarga. Tapi bila sampai kat rumah, saya rasa ragu-ragu untuk minum. Kakak saya pernah bagitau kalau tak nak kepala bayi berkerak, minum air kelapa. Tapi saya lupa samada tujuh bulan ke atas baru boleh minum atau sebelum tu dah boleh minum. Suami kata kalau tak yakin jangan minum. Tapi keliur punya pasal saya minum jugak. Lepas minum takde pulak rasa apa-apa, so saya ingat baby ok jer.

‘No Heart Beat’

Seperti biasa saya ke klinik untuk monthly ante-natal check-up. Lepas doktor scan, dia suruh saya refer kat doktor pakar untuk confirm keadaan baby. Dekat gambar scan yang dia print, tertulis “No heart beat”. Terkejut bila saya baca. Macam mana boleh jadi camni? Suami pulak rasa hairan, baru tiga bulan takkan ada heart beat dah. Suami pun bertanya pada kawan-kawan, nak refer kat mana. Last sekali, atas nasihat kawan, kami buat keputusan untuk jumpa dengan Doktor Siti kat Hospital Tawakkal.

Blood Test

Lepas jumpa dengan Dr. Siti, dia suruh saya ke makmal untuk ambil sampel darah bagi ujian hormon (rasa-rasanya lah). Lepas tu saya kena ambil ubat selama beberapa hari sebelum ambil sampel darah sekali lagi. Doktor cakap, kalau hormon berganda, maknanya saya still mengandung. Tapi kalau menurun, maknanya baby dah takde.

DnC

Beberapa hari lepas first blood test, sekali lagi kami ke Tawakkal untuk second blood test. Sejam lepas ambil sample darah, result pun keluar. Kami bawa result tersebut kepada Doktor Siti. Lepas dia bandingkan kedua-dua result, dia cakap, baby dah takde. Sedihnya masa tu. Menyesal rasanya tak dengar nasihat suami supaya jangan minum air kelapa. Doktor bagi option, nak biar baby keluar sendiri atau DnC. Dua-dua option ada risiko tersendiri. Tapi kalau DnC confirm rahim dibersihkan, tak tinggal sisa. So, suami pilih nak buat DnC. Saya pun admitted hari tu jugak. Memandangkan anak sulung kami, Aisyah ikut sekali, suami pulang ke rumah agar dia tak kebosanan. Tinggallah saya keseorangan dalam bilik.

Takut dan Bimbang

Dulu kakak saya pernah keguguran. Tapi dia lagi sedih sebab anak sulung dah gugur. Doktor cakap dia tak perlu DnC sebab mengalami keguguran sempurna (baby keluar sendiri). Bila diperiksa, rahim dia bersih, takde sisa. Masa tu saya belum kahwin lagi. Dia cakap kat saya, kalau kena DnC pun dia tak nak sebab bahaya. Bila teringat kata-kata dia, saya jadi takut dan bimbang. Macam manalah agaknya dalam operation room nanti. Ada orang cakap, DnC ni menyakitkan dan boleh merosakkan rahim. Takutnya saya bila fikirkan apa yang akan terjadi nanti. Suami pulak takde di sisi. Tawakkal jer lah...

Tak Sedar

Bila tiba masa untuk saya dibawa ke OR, suami masih belum sampai. Sedihnya masa tu, kena hadapi sendirian. Masuk jer dalam OR, saya diletakkan di atas meja dan disiapkan untuk ‘operasi’ DnC. Bila semua dah siap, saya diberi gas supaya tidur. Mula-mula saya rasa macam mengantuk sangat-sangat. Nak buka mata pun tak boleh. Lama kelamaan, saya pun tak sedar. Bila saya buka mata, saya dah ada di luar OR. Ingatkan tak siap lagi, rupa-rupanya dah sejam masa berlalu. Masya Allah… begitu kuatnya kesan gas tadi hinggakan saya langsung tak sedar apa yang berlaku. Sikit pun saya tak rasa apa-apa. Malam tu barulah suami datang dengan Aisyah dan mereka bermalam di situ dengan saya. Keesokannya kami pulang ke kampung suami saya untuk berehat.

Fobia Dengan Air Kelapa

Sejak lepas keguguran, bila saya disahkan mengandung jer, saya dah tak berani minum air kelapa. Bila saya cerita kat kawan-kawan yang saya keguguran sebab minum air kelapa, ada yang rasa pelik. Bagi mereka air kelapa tak bahaya. Tapi bagi saya cukuplah sekali keguguran. Tak kisahlah apa orang nak kata, yang penting, baby saya selamat dan sihat.


Wassalam…
Najdah MH
Ogos 22, 2008
7.21pm

2 comments:

Anonymous said...

Kebiasaannya,awal pregnancy air tebu yg dilarang minum...dikhuatiri keguguran.klu g klinik2 mmg dia tulis kt kaunter daftar...

Najdah Mohammed Hussain said...

Saudara Imran,

terima kasih atas perkongsian. Air tebu memang saya tak berani nak minum coz kakak pernah pesan. Sepanjang saya check up pregnant, tak pernah ada nurse/doktor yang pesan…huhuhu...

We'veBeenTogetherFor...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers